История на Йога
12.04.20222 юни 2022: Йога с Дъх на Рози и Нежност (vol.4)
12.05.2022Автор: Мария Папаянопол
Следкласическа йога
Фазата след вековете на Патанджали около 7-17 век, са характерни с развитието на много училища и школи които обръщат вниманието си към човешкото тяло. Мощно влияние върху йога оказва набралата сила след 6в. културно-филосовска традиция на татнтризма. Тантриските практики се базират на идеята за сливането на двете двойки противоположности „пасивния мъжкия принцип” Шива с творческия аспект на „женския принцип” Шакти. Идеологията за чакрите, надите, и кундалини е много характерна за повлияните от тантризма йога-системи като сред тях са: кундалини-йога, лая-йога, мантра-йога и най-популярната в наши дни хатха-йога.
Хинду традицията припознава създаването на Хатха-йога (или Хатха Видйа) с името на Горакша (10-11в.) и неговият учител Матцияндра (Цар на рибите), който е получил знанието директно от Бог Шива (Хатха-йога Прадипика). Учението им е познато под името Ната, Натизъм. Това е първата в историята описана двойка пряк учител-ученик или гуру-шиша. Древните източници описват Горакша като реализиран адепт и харизматична личност произлизащ от ниско социално ниво. Други проявени последователи на Натизма са Джаландхари ученик на Матцияндра, Бартрихари ученик на Джаландхари, Кауранджи, Карпата и Джахини.
Днес често разбираме хатха-йога само като физическа работа с тялото, правилното разбиране би било: „Хатха-йога e контрол върху праната чрез дишане”. Съчетание на двата принципа: Ха- слънцето, загряващия принцип, дясната ностра, праната и Тха- култа към луната, охлаждащия принцип, лявата ностра, апаната. Това е взаимствоно от тантричният модел на човешкото тяло. Терминът „йога” се отнася до тяхното обединение. На материално ниво се отнася до взаимодействие на симпатиковата и парасимпатиковата нервна система. Смисълът на Хатха-йога е да ни даде знанието за контрола над тези две енергии (прана и апана).
А Хатха-йога е само средство към Раджа-йога (царска йога или контрол над ума).
„Човек не може да постигне съвършенство в Раджа Йога без Хатха Йога и обратното.”
Хатхайога Прадипика ІІ:76
Практикуващият трябва да вложи дисциплина и усилие да преодолее следните условни пречки: алчност, омраза, заблуда, привързаност, егоизъм. Или с други думи казано, езотеричното значение на думата „хатха” е и „усилие”.
Литературата на Хатха йога
Първият труд в поредицата на хатха-йога литературата е Горакша Падхати (12 или 13в.) на Горакша и Сидха-Сиданта Падхати от същият автор, в която се разглежда тялото като микрокосмос отражение на вселенския космос.
Безспорно можем да поставим на челно място сред древните хатха-йога текстовете написаната през средата на 14в. Хатха-йога Прадипика от Сватмарама Йогендра. Съдържа четири глави:
- Асани
- Шаткарми (очистителни процедури) и пранаямя
- Мудри и бандхи
- Самадхи
Това е класическо ръководство по хатха-йога, не повлияно от традиците на йога-сутрите на Патанджали.
Геранда-Самхита (кр.17в.) - в ръководството са описани 102 практики включително 21 очистителни техники, 22 асани и 25 мудри.
Шива-Самхита (около 18в.) – в ръководството са заседнали и филосовски тематики.
Използвана литература:
- “The yoga tradition” George Feuernstein
- “Hathayogapadipika of Svatmarama” Gyan Shankar Sahay (Head of Philosophico Literary Reasearch Department of Kaivalyadhama Institute)